Nemcsak a vérüket szívják - Bolha és kullancs fertőzés Kedvenceinknél 1.rész

Frissítve: 2021. márc. 8.

Tagadhatatlanul közeledik a tavasz, melegszik az idő, a napsütötte, déli lejtőkön már előfordulhatnak kullancsok, a bolhák pedig az ember alkotta környezetben akár egész évben megtalálják a számukra ideális életfeltételeket.

Bolhásság kutyákban és macskákban

A kutyabolha (Ctenocephalides canis) és macskabolha (Ctenocephalides felis) egész Európában elterjedt, sokféle parazita vagy kórokozó (pl. Bartonella fajok) köztigazdája (vektora) lehet. Ezek közül az egyik legfontosabb az uborkamagképű galandféreg (Dipylidium caninum), amellyel az ember is megfertőződhet. A kutya- és macskabolha fajok nem szigorúan fajspecifikusak, azaz a kutyabolha is megtalálható lehet macskán, macskabolha a kutyán, és mindkét faj emberen is, azaz a bolhásság zoonózis.

A kifejlett kutya- és macskabolhák 1-2,5 mm-es barna, oldalról lapított, szárnyatlan rovarok. Vérrel táplálkoznak, petéik az állatok környezetében bárhol, padlórepedésekben, résekben megtalálhatók. Általános szabályként elmondható, hogy Kedvenceink környezetében nagyságrendekkel több bolhapete van, mint amennyi kifejlett bolha rajtuk, azaz ha a bolhafertőzöttség mértékét nézzük, akkor a szőrszálak között megbújó, kifejlett bolhák csak a jéghegy csúcsát jelentik!

Mik a bolhásság tünetei?

A tünetek nagyban függenek a fertőzöttség fokától, attól, hogy Kedvencünk allergiás-e a bolhák nyálában található fehérjére, és hogy kialakulnak-e másodlagos fertőzések. Nagyon kis számú bolha akár észrevétlen is maradhat.

A legenyhébb esetekben Gazdiként Kedvencünk fokozott vakarózását, nyugtalanságát figyelhetjük meg, a szőre nyálas, nedves lehet, esetleg a szőrszálak letöredezhetnek. Ha a szőrszálakat félrehajtjuk, a kifejlett bolhák rögtön bemenekülnek közéjük. Az állatok szőrét átfésülve megtalálhatjuk a bolhák ürülékét, ami sötétbarna-fekete, apró, kemény törmeléknek látszik, ha azonban nedves, fehér anyagra tesszük, akkor vörösessé oldódik, hiszen a bolhák által kiszívott és már megemésztett vérből áll.

A bolha allergia (FAD, flea allergy dermatitis) az egyik leggyakoribb allergia, ami Kedvenceinknél jelentkezhet. Egyik tipikus tünete az ún. „hot spot”, ami nagyon gyorsan kialakuló, szőr- és bőrhiányos, kivörösödött, jellegzetesen kerek bőrtünet, leggyakrabban az állatok hátsó testfelén látható. Bolha allergia esetén mindenképpen szükséges Kedvencünket féregteleníteni, a bőrtünetekre külsőleg valamilyen szteroid készítményt alkalmazni és fürdetni, de természetesen a gyógykezelést mindig az adott eset szabja meg.

A fokozott vakarózástól és rágástól megsérült bőrön nagyon könnyen megtelepedhetnek és elszaporodhatnak a különböző baktériumok, súlyos, akár gennyes, másodlagos bőrgyulladást is okozva. Melegben pedig hasonlóan súlyos komplikációt jelent a légynyüvesség, azaz a légylárvák kikelése.

Fiatal, öreg vagy legyengült állatokban a nagyfokú bolhafertőzöttség akár vérszegénységet is okozhat!

Bolhásság esetén az együtt tartott állatokat egyszerre kezelnünk és féreghajtanunk kell, és fokozott figyelmet kell fordítanunk Kedvenceink környezetére (kutyaház, kosár, pokróc, szőnyegek, padlórések, stb.) is, mert a bolhapetéket és lárvákat nagyon nehéz kiirtani.

A bolhák és a bolhák terjesztette fertőzések elleni védekezésre és kezelésre nagyon sokféle hatóanyag és gyógyszerforma (spot on, nyakörv, tabletta, stb.) áll ma már rendelkezésünkre. Mindenképpen konzultáljanak állatorvosukkal, hogy megtalálják az Önöknek ideális megoldást, hiszen van, aki nem akar nyakörvet, más kutyus ugyanakkor sokat úszik vagy gyakran fürdetik. Akkor is megoldható a biztonságos kezelés, ha a kutya környezetében gyermek vagy várandós él, és akkor is van megoldás, ha Kedvencünk kezelésére a tabletta a legjobb, vagy épp, hogy érzékeny gyomra miatt nem adhatunk neki tablettát.