Kennel köhögés – A legfontosabb tudnivalók

Mi a kennel köhögés?

A kennel köhögés egy tág fogalom, beletartozik a kutyák minden olyan fertőző vagy járványos megbetegedése, ahol a köhögés a vezető tünet. Szinonimája a fertőző tracheobronchitis, ami a légcső és a hörgők gyulladását jelenti, de nevezhetik a kutyák fertőző légzőszervi megbetegedést okozó komplexének is (CIRDC, Canine Infectious Respiratory Disease Complex).

A kennel köhögés elnevezés onnan ered, hogy a tünetek gyakran röviddel az után jelentkeznek, hogy a kutyák érintkeznek egymással, vagy kennelekben együtt vannak.

Számos vírus és baktérium okozhat kennel köhögést, gyakran akár egyszerre több kórokozó is jelen lehet. Többek között ide tartoznak a 2. típusú adenovírusok, a parainfluenza vírus, a kutya koronavírusa és a Bordetella bronchiseptica baktérium.

Milyen tünetek jelentkezhetnek a köhögésen kívül?

A klinikai tünetek változatosak lehetnek. A betegség gyakran enyhe lefolyású lehet, de a köhögés akár krónikussá is válhat, és hetekig elhúzódhat. A vezető tünet a jellegzetes, nagyon kínzó, akár öklendezésbe, sőt, akár hányásba is forduló köhögés. Sokszor a Gazdik azt hiszik, hogy valami megakadt kutyájuk torkán. A kórképben gyakran látunk habos, ragadós váladékképződést is. A köhögés gyakran mozgatás, futás vagy játék közben vagy után jelentkezik leginkább, de kiváltható a légcső vizsgálata közben is.

A köhögés mellett könnyezés, orrfolyás, megnagyobbodott mandulák, zihálás, egyes esetekben pedig étvágytalanság és bágyadtság, hőemelkedés, láz is kialakulhat.

Hogy fertőződhet meg kutyánk?

A kutyák kennel köhögése nagyon fertőző, a kutyák könnyen átadhatják egymásnak a kórokozókat akár egymást szimatolva sétálás vagy játék közben, például, ha ugyanazt a botot rágcsálják vagy ugyanabból az edényből isznak. Bizonyos tényezők növelhetik a fertőződés esélyét, ilyen lehet a stressz, a hideg, a por vagy a füst és a zsúfolt körülmények.

Hogyan kezelhető a kutyák kennel köhögése?

A vírusok okozta fertőzésekre ebben az esetben sincs specifikus kezelés, de ha a tünetek vagy az esetlegesen jelentkező szövődmények hátterében baktériumok (pl. Bordetella bronchiseptica) állnak, akkor az antibiotikumok bevethetők.

Van, hogy hosszan tartó kezelésre van szükség, de a legtöbb tünet egy-három héten belül elmúlik. Az antibiotikumok mellett a köhögéscsillapítók, a gyulladáscsökkentők és a különféle köptetők is segíthetnek.

A kutyák oltási programjának része lehet a parainfluenza elleni oltás. A kennel köhögés elleni vakcinázás kifejezetten ajánlott, ha több kutyát tartunk otthon, ha gyakran járunk kutyás közösségbe (pl. kutyafuttatók, kutyaiskola, versenyek, kiállítások, kutyakozmetikus, stb.), de egyes kutyapanziók is feltételként szabhatják az érvényes kennel köhögés elleni oltást.

Az immunitás, még akkor is, ha a kutya természetesen fertőződött és esett át a betegségen, nem szilárd és nem is tartós. Ezért az oltásokat is bizonyos időszakonként meg kell ismételni.

Mindenképpen konzultáljanak állatorvosukkal, hogy megtalálják a kennel köhögés elleni védekezés legideálisabb módját!