Szívférgesség: teszteljünk és védekezzünk, hogy Kedvencünk ne fertőződjön meg!

Frissítve: 2020. ápr. 22.

A szívférgességet kutyákban a Dirofilaria immitis nevű fonálféreg okozza. A parazita a tüdő nagy ereiben és a szívben élősködik (innen a betegség neve), és így súlyos, életveszélyes megbetegedést okoz. Mára országosan nagyjából minden negyedik kutya szívféreggel és/vagy bőrféreggel (Dirofilaria repens) fertőzöttnek tekinthető, és sajnos ez a szám 2009 óta folyamatosan nő.

Dirofilaria repens kutyában

A férgek fertőző lárvaalakjait a szúnyogok csípésükkel terjesztik. A lárvák a kutyába kerülve növekedni és fejlődni kezdenek, többször vedlenek, majd a szövetek között vándorolva jutnak el a tüdő ereibe, a jobb szívfélbe és a hátulsó üres vénába, ahol a kifejlett férgek élősködnek. A Dirofilaria immitis élettartama akár 5-7 év is lehet. A nőstény féreg 30-40 cm hosszú, a hím féreg nagyjából fele ekkora, átmérőjük 1-2 mm.

Kifejlett szívférgek (Dirofilaria immitis) Kép: Dr. Dobos Kovács Mihály

A paraziták szaporodásukkal mikrofiláriákat juttatnak a véráramba, amiket a szúnyogok a vérszívással felvehetnek (köztigazdává válnak), és újabb kutyákat megcsípve terjeszthetik az életveszélyes fertőzést. A szívférgesség és a bőrférgesség zoonózis, tehát a fertőzött szúnyogok közvetítésével ezek a paraziták az emberekben is fejlődésnek indulhatnak.

A szívférgesség nagyon alattomos betegség, mert akár hosszú ideig is tünetmentesen vagy jellegtelen tünetekkel (étvágytalanság, fáradékonyság) lappanghat. Mire tüneteket (köhögés mozgatáskor vagy fizikai megterheléskor, szapora vagy nehezített légzés, lesoványodás, láz) okoz, már nagyon nehéz vagy akár lehetetlen megmenteni kutyánk életét. A parazita okozta keringési zavarok miatt kialakulhat hasvízkór vagy végtag vizenyő. Hirtelen megerőltetéskor, súlyos féreg fertőzöttség esetén kutyánk akár el is pusztulhat, de az is Kedvencünk halálához vezethet, ha az elhalt férgek trombózist okoznak a különféle belső szervekben (tüdő, vese, lép) vagy toxinjaik károsítják a kutya szervezetét.

A szívférgek kifejlődésének ideje 6-9 hónap, ezért javasolt minden hat hónapos kort betöltött kutyát szűrni, valamint, ha nem folyamatosan védekezünk a szívférgesség ellen, akkor minden tavasszal a felnőtt kutyákat is tesztelnünk kell. Vérből a Knott-teszt segítségével a szívféreg és a bőrféreg (Dirofilaria repens) mikrofiláriái mutathatók ki, míg a gyorstesztek (ELISA) a kifejlett, nőstény szívférgek jelenléte esetén (2 példány fölött) lesznek pozitívak. Azaz, ha ez a két teszt negatív, kutyánk nagy valószínűséggel nem fertőzött szívféreggel, és bátran védekezhetünk a szúnyogok és a lárvák ellen.

Mikrofiláriák jelenléte esetén PCR vizsgálat szükséges a pontos fajmeghatározáshoz. Ha bebizonyosodik a szívférgek jelenléte, további vizsgálatok (szív ultrahang, mellkas röntgen, vérlabor) szükségesek, hogy a sikeres kezelés érdekében pontosan felmérhessük a kutya állapotát és a fertőzöttség fokát. Minél több információnk van a fertőzöttség stádiumáról, annál jobban megtervezhetjük az alkalmazott protokollt és annál nagyobb esélyünk van a sikeres kezelésre.

A szívférges kutya kezelése hosszú és összetett protokoll szerint történik. Az el nem végzett kezelés kutyánk állapotának súlyosbodásához, és végül elvesztéséhez vezethet.

Mindnyájan tapasztaljuk, hogy egyre enyhébbek a telek, ezért szükséges, hogy egész évben, de legalább kora tavasztól a tél kezdetéig, folyamatosan, négy hetente védekezzünk a szívférgesség ellen, mert a szívférgességre különösen igaz, hogy könnyebb megelőzni, mint kezelni.

Védjék meg kutyáikat! Kérjék a szűrővizsgálatokat, és az eredmények fényében egyeztessenek kezelési tervet állatorvosukkal!