Macskák szívférgessége

Itt a tavasz, és ezzel együtt sajnos a szúnyog szezon is közeledik.

Ilyenkor ne feledkezzünk el a kedvenceinket veszélyeztető, szúnyogok által terjesztett betegségekről!

A kutyákat megtámadó és súlyos, akár halálos kimenetelű elváltozásokat okozó szívférgességről már szinte mindenki hallott, de kevesen tudják, hogy ez a parazita a macskákra is veszélyt jelenthet!

Bár a szúnyogcsípéssel bejutó szívféreg lárva igazi gazdája a kutya, de sajnos a macska is képes megfertőződni, és súlyosan megbetegedni ebben a parazitózisban.

Legtöbbször a macskában fejlődő szívféreg lárvák még azelőtt elpusztulnak, hogy a nagy tüdő artériákhoz jutnának. A tüdőben elhaló lárvák súlyos, heveny légúti tüneteket okoznak, köhögés, fulladás formájában. Esetenként azonban az élősködő fejlődése végig lezajlik, és kifejlett szívféreg található a szívben vagy a nagy tüdőartériában. Egy szívféreg kutyában a 30 cm-es hosszúságot is elérheti, és bár macskában valamivel rövidebbek lesznek a kifejlődő férgek, el lehet képzelni, hogy akár egyetlen darab szívféreg is milyen óriási teher egy apró macskaszívnek.

Kutyáknál ismert kezelési lehetőség a kifejlett féreg gyógyszeres írtása vagy sebészi eltávolítása. A macska esetében ezek a lehetőségek nem igazán vehetők igénybe, ugyanis a kifejlett férget elpusztító melarzomin hatóanyag nem biztonságos macskák számára, a sebészi eltávolítás pedig nagyon kockázatos. Ugyanis a macskák vékony nyaki vénáján keresztül bejuttatott katéter nagyon könnyen megsérti az eret és a szívférget is. Amennyiben a szívféreg kutikulája megsérül, a macskák egy azonnali toxikus reakció miatt hirtelen szívhalálban elpusztulnak.

Mit tehetünk tehát kedvenc macskánk megvédéséért?

Javasolt a cicákat is havonta adott szívférgességet megelőző kezelésben részesíteni. Ezek a hatóanyagok tablettás és spot on formátumban is elérhetők az állatorvosi rendelőben. A súlyos, akár fatális kimenetel miatt nagyon fontos a cicák védelme!

Lehetőség van a cicák szívféreg szűrésére is, mely náluk is, mint a kutyák esetében egy vérvételt jelent, melynek során a vérmintát mikroszkóppal megvizsgáljuk, hogy látunk-e szívféreg lárvát, illetve egy gyorstesztet végzünk, amely a kifejlett szívféreg bizonyos részeire reagál. A korábban leírtak miatt viszont sajnos ennek a szűrésnek sokkal kisebb az érzékenysége, mint a kutyáknál, mivel macskában sokszor nincs kifejlett féreg, így se lárva, se kimutatható antigén nem kering a vérében.

Légúti tüneteket mutató macskákat javasolt állatorvosi vizsgálatra elhozni rendelőnkbe, hogy vérvétellel, továbbá mellkas röntgen és szív ultrahang vizsgálattal kizárjuk a szívférgességet.

Dr. Jacsó Olga PhD

Klinikus kisállat szakállatorvos